Checklist voor een goede match:
• U ziet als werkgever de kwaliteiten van de kandidaat, deze selecteren wij voor u o.b.v. zijn of haar motivatie, competenties, kennis en skills.
• Het werk is goed afgestemd op de kandidaat, het ligt binnen de capaciteiten en competenties van de kandidaat, waarbij hij/zij daarnaast voorzien is van voldoende begeleiding.
• De kandidaat voelt zich thuis in uw bedrijf / organisatie en is een match voor u en uw medewerkers.
• Kosten en baten zijn in evenwicht. Evt. door externe financiering. Lagere productiviteit en kosten voor begeleiding worden hierdoor gecompenseerd.
• Leidinggevende is betrokken bij – en heeft een belangrijke stem in – de selectie van de kandidaat.
Stimulerende succesfactoren:
• Leidinggevende en werkbegeleider letten op het werkvermogen en de belastbaarheid van de werknemer.
• Taken zijn afgestemd op kandidaat, hij/zij krijgt daarnaast tijd om deze goed aan te leren.
• Zowel leidinggevende als werkbegeleider hebben affiniteit en (soms) ervaring met de doelgroep.
• Leidinggevende neemt het voortouw om organisatorische randvoorwaarden (tijd, ruimte en middelen) te regelen.
• Werkbegeleider draagt zorg voor de begeleiding van dag tot dag.
• De jobcoach treedt op als vertegenwoordiger van de kandidaat – en voorziet de leidinggevende / werkbegeleider van advies.
Participatiesupport stimuleert succes door:
• Geschikte kandidaten te zoeken en met u te matchen.
• Zorgt ervoor dat duidelijk is hoe en wat nodig is voor passende begeleiding voor de werknemer.
• Beschikt over alle kennis van kandidaten, procedures en contacten die u nodig hebt om te werken met de kandidaat. Waarbij Participatiesupport dient als accountmanager.
• Screent zowel de functie als kandidaat, zo wordt teleurstelling in veel gevallen vooraf voorkomen.
• Adviseert u en uw medewerkers over de omgang met kandidaten.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.